Výroba oceli v hutním průmyslu má mnohaletou tradici


Znáte televizní pořad s názvem „Nikdo není dokonalý“? Dotazování náhodně vybraných jedinců na ulici někdy budilo úsměv na rtu, ale kdyby se právě vás někdo zeptal, jaký je rozdíl mezi železem a ocelí, jak byste odpovídali, nejste-li zrovna strojaři nebo odborníci v hutním průmyslu? Abychom vám situaci usnadnili, pak jen v krátkosti naznačíme, že železo je základní surovinou pro výrobu oceli, a že samo o sobě nemá v našem světě praktické průmyslové využití. Využitelná je pouze ocel a ta se vyrábí v mnoha typech. Vše záleží na tom, co se do železné vsázky v tavicích pecích přidává.

železniční kolej

Základním legujícím prvkem pro výrobu oceli je uhlík, ocel je vlastně v jádru slitinou železa a uhlíku a záleží na tom, kolik procent uhlíku se ve slitině nachází, a při jaké teplotě je materiál zpracován. Dále záleží na tom, jaké další legující prvky se do oceli přidávají. Velmi častým hutním výrobkem je konstrukční ocel 34crnimo6 https://www.boden.cz/cs/sortiment/dodavany-sortiment/34crnimo6-16582-16343/ legovaná dalšími prvky, kterou lze využít pro výrobu velmi namáhaných strojních součástí ve strojírenství či v automobilovém nebo leteckém průmyslu. Legujícími prvky jsou zde například chrom, nikl a molybden.

tramvajový provoz

Kdybychom tyto materiály nedokázali vyrobit, nemohl by existovat průmysl v rozsahu, v jakém jej dnes známe, ostatně tyto hutní produkty již existovaly před mnoha lety a vyráběly se u nás i za socialismu. Tradice hutní výroby je v naší zemi mnohaletá a stejně tak i strojírenství, které na ni navazuje, připomeňme kupříkladu plzeňskou Škodovku, kde se již mnoho let zhotovují kolejová vozidla pro železniční přepravu a pro vybrané segmenty městské hromadné dopravy, kam patří tramvaje a metro. Až se posadíte do tramvaje, vzpomeňte si na to, že někdo musel vyrobit nejprve ocelový hutní polotovar a ten pak posloužil k výrobě kolejového vozidla, které vás bezpečně přepraví z jedné části města na druhou.

5/5 - (1 vote)